Rendszerintegráció
Sajnálatos törvényszerűség még az informatikai fejlesztésekre rendszeresen komoly összegeket áldozó vállalatok esetében is, hogy az informatikai rendszerek egy idő után „információs szigetek”-re esnek szét. Ilyenkor az eltérő időpontokban beszerzett és munkába állított, eltérő teljesítményű, felszereltségű, eltérő szoftverekkel működő és eltérő feladatokat ellátó informatikai rendszerek együttműködése nem, vagy csak erősen korlátozottan biztosítható.
Jellemző probléma, hogy bizonyos feladatok csak bizonyos számítógépről elérhetőek, míg más gépekről nem. Ugyanígy problémát jelenthet az is, hogy az egyik rendszerben keletkező adatokat egy másik rendszerben kénytelenek vagyunk rögzíteni, mert a rendszerek közötti adatátadás nem megoldott. Az „információs szigetek” hiába működnek megfelelően önmagukban, a vállalat mégis azzal a problémával szembesül, hogy az informatikai rendszere mint egész, nem működik hatékonyan.
A rendszerintegráció egy komplex folyamat, amelynek eredményeként a heterogén informatikai infrastruktúrát alkotó elemek összekapcsolódnak, és informatikai rendszer egy új, egységes, integrált rendszert képez. A feladatok sora széles határok között mozog:
- hálózatok, aktív és passzív elemek összekapcsolása
- hardver eszközök telepítése, bővítése, egységesítése
- különböző operációs rendszerek összehangolása
- dobozos szoftver termékek telepítése, konfigurálása, illesztése
- testre szabott alkalmazások telepítése, kiegészítő modulok fejlesztése, konfigurálás
- szolgáltatások elérhetővé tétele a teljes rendszerben
- adathalmazok, adatbázisok egységesítése, adatcsere, adatkommunikáció
- dokumentumtárak egyesítése, rendszerezése
- informatikai folyamatok opcimalizálása, hatékonyság növelés
Mindezekről beszélhetünk mind horizontális, mind vertikális irányban. Ezen tevékenységek valamelyike - de akár mindegyike is - alkotja egy-egy rendszerintegrációs project feladatait.
Az egyik leggyakoribb rendszerintegrációs feladat a meglévő informatikai rendszerek együttműködésének megteremtése, a rendszerek közötti kommunikáció biztosításával. Ezt - ha lehetőség van rá - a rendszerek belső lehetőségeinek kihasználásával és konfigurálásával lehet elérni, azonban ez nagyon gyakran nem elegendő. Ilyenkor szükség van olyan közvetítő eljárásokra, amelyek a rendszerek közötti párbeszédet lehetővé teszik. A legelterjedtebb közvetítő eljárások manapság XML technológiára épülnek, mivel ez az a technológia amely szabványos és a vállalati rendszerek széles körben támogatják.
Az XML technológia lehetővé teszi a helytől és időtől független - helyi, intranetes, internetes, szinkron vagy aszinkron - kommunikációt a rendszerek között. Az adatcsere formátuma rugalmasan alkalmazkodhat a résztvevő rendszerek által támasztott igényekhez. A kevés formai megkötést tartalmazó szerkezettől egészen a szigorúan kötött szerkezetű formátumig lehetőségünk van az adatkommunikáció formátumát definiálni,
Egy másik rendszerintegrációs feladat: kész, „gyári” szoftverek működésének a helyi igényekhez, sajátosságokhoz alakítása, vagy beépítése a meglévő rendszerkörnyezetbe.
Az integrációt megelőzi az infrastruktúra pontos felmérése és a rendszertervezés. A feladatok megtervezése és elvégzése az esetek túlnyomó részében speciális szakértelmet kívánó feladat, melynek megoldását kiképzett, megfelelő módszer- és eszközháttérrel rendelkező szakemberink végzik, szoros összhangban a vállalat informatikusaival.
Vegye fel munkatársunkkal a kapcsolatot, amennyiben érdeklődik szolgáltatásunk iránt!
vissza az előző oldalra